Referat fra årsmøtet 2014 i FaBåt 26. mai 2015 kl. 18.00 i klubbhuset på Fagerstrand.

Fra Styret: Tor H. Vestnes, Thor E. Johansen, Espen Solvik, Erik Jakobsen, Leif T. Kongshaug og John Wilson.

Tilstede fra KNBF: Endre Solvang, Generalsekretær

Tilstede medlemmer med båtplass: 44 stemmeberettigede

Tilstede fra medlemmer uten båtplass: 1 ikke stemmeberettigede

Fullmakt: Det var innlevert 10 fullmakter fra medlemmer, som Styret og et annet medlem representerte.

Til behandling:

Sak 1.  Konstituering.

Formannen ønsket velkommen og redegjorde for hvorfor vi er sent ute i år med å avholde årsmøtet og deretter innledet med litt informasjon om året som har gått.

Møteleder ble valgt, Tor Henrik Vestnes og referent ble valgt, John Wilson.

Til å signere protokollen: Per Arne Nordsveen og Knut Nielsen.

Til tellekorps ble valgt: Arnt-Olav Håøya og Thomas Persson.

Det var ingen bemerkninger til innkalling eller dagsorden.

Enstemmig godkjent

Sak 2.  Årsmelding fra Styret.

Årsmeldingen ble gjennomgått punkt for punkt med følgende kommentarer:

Flytte bryggeanlegget: Det ble reist spørsmål om når prosjektet med å flytte bryggeanlegget for å lage bedre plass til plasser mellom M-bryggen og steinmolo ville bli gjennomført? Som det ble påpekt fra salen var dette arbeid som skulle ha vært gjort for et par år siden og enda ikke utført. Havnesjefen fremholdt at arbeidet ville bli gjennomført, men at det denne våren ble prioritert å få ordnet med nye kjettinger til bryggeanlegget da disse viste seg å være svært slitte og til dels røket. Havnesjefen antydet at arbeidet med å flytte bryggeanlegget, kunne starte opp til høsten.

Info om dugnader: Det ble påpekt at tidligere år var medlemmene blitt varslet om påmelding til årets dugnader, men ikke i år. Forklaringen var rett og slett at siden innkalling til årsmøtet var blitt utsatt så ble varsel om påmelding til dugnad glemt. Dette vil bli ordnet fremover.

Opplagsområdet: Et medlem orienterte om et mindre steinras i fjellsiden i svingen ved Hall 3. Det ble forklart at opplagsansvarlige har registrert dette, og steiner vil bli fjernet når båtene er sjøsatt. Det ble påpekt at mindre ras fra den utsprengte fjellsiden forekommer og derfor blir båtene nærmest fjellsiden plassert i god avstand fra fjellsiden.

Styret vil ta dette opp med Fagerstrand Utvikling AS som utleier.

Strøm på bryggene: Det fremkom noen klager vedr. manglende strøm til enkelte strømsøyler på M-bryggen. Det ble fremhevet at dette skal bli sjekket opp og hvis det er noe å gjøre med dette så blir det gjort.

Kontakt med vakter i havnen: Det ble påpekt at FaBåt nå trolig er den «eneste båthavnen» som man ikke kunne komme i kontakt med vakten. Vaktsjefen fremholdt som tidligere at vaktlister er tilgjengelig på mobil, nettbrett og PC og at man i tillegg før avreise på ferie kunne skrive ut den delen av vaktlisten som gjelder ens egen ferie for på den måten å ha aktuelle telefonnummer tilgjengelig. På listene er det markert hvem som er reserve vakt etc. Et par medlemmer mente at dette var «helt umulig» å forholde seg til og ønsket bare at det ble kjøpt inn en mobiltelefon slik at man kunne ringe vakten og be om hjelp bl.a. for snuing av rødt/grønt gjesteplasskilt. Det ble påpekt fra flere at man tidligere hadde hatt telefon i vakthuset med dårlig resultat. Det ble også påpekt at når lommelyktene som er tilgjengelige for vaktene blir «borte» så ville nok en mobiltelefon også gå samme veien. Tilslutt gjorde Kasserer det klart at det forsøkes på nytt med en enkel mobiltelefon som skal ligge i vakthuset til benyttelse av vakten. Allikevel bør medlemmer som skal på båtferie huske på at vaktlister ligger på vår hjemmeside.

Ellers var det ingen andre kommentarer eller spørsmål.

Årsmeldingen ble deretter enstemmig godkjent

Sak 3.  Regnskap 2014, revisors beretning, vedtak om anvendelse av overskudd eller dekning av tap.

Regnskapet ble gjennomgått og kommentert. Årets underskudd ble enstemmig godkjent overført til foreningens videre drift. Vår årsmøtevalgte revisor, Nils Tvedt, leste revisjonsberetningen. Styret ble deretter innvilget ansvarsfrihet for regnskapet 2014.

Regnskapet ble enstemmig godkjent

Sak 4.  Fastsettelse av kontingenter, gebyrer, dugnads godtgjørelse, andre godtgjørelser.

Det kom spørsmål om hvor lenge medlemmene skulle betale moloavgift og Kasserer forklarte at det nå gjenstår omtrent 6-7 års nedbetaling av lånene våre og at moloavgift vil bli innkrevd til lånene er nedbetalt. Det kom også spørsmål om en oppskriving og da kunne Kasserer opplyse at det kan påregnes en oppskriving av cm-prisen i år, kr. 250,- pr. cm bredde for mindre plasser og kr. 310,- pr. cm bredde for de store plassene. L-plassene blir skrevet opp med en tilsvarende %-sats på ca. 8,7% til kr. 21.705,-.

Kontingenter, gebyrer, leiepriser og andre godtgjørelser ble enstemmig vedtatt i overensstemmelse med styrets innstilling

Sak 5.   Budsjett for 2015

Styrets forslag til budsjett for 2015 ble enstemmig godkjent

Sak 6.  Forslag til årets Årsmøte

1.     Andre gangs behandling av forslag fra styret om endring av vedtektenes §7, punkt 5, avsnitt 2 om, På ordinært Årsmøte skal disse sakene behandles:

Andregangs behandling enstemmig godkjent

2.     Styrets forslag til kollektivt å melde FaBåt inn i KNBF

Formannen innledet og Endre Solvang, Generalsekretær, informerte om de fleste fordelene det enkelte medlem vil få ved at FaBåt kollektivt melder seg inn som medlem i KNBF. Båtforsikring gjennom Norske Sjø Båtforsikring, Som medlem får du sikkerhetsbesiktigelse av båten til medlemspris. (En besiktiget båt gir deg lavere forsikringspremie), Juridisk førstehjelp, Gunstig avtale med Bunker Oil, Inntil 10% rabatt hos Statoil og Båtmagasinet gratis 2 ggr/år. I tillegg vil medlemmene få mindre båter (slepejoller etc. opptil 16 fot og 25HK) ansvarsforsikret ved å melde båten inn til KNBF.

FaBåt som medlemsforening vil få en momskompensasjon i størrelsesorden for 2014 på ca. kr. 85.000,-. I tillegg kan også foreningen kunne få en gunstig forsikringsordning ved å kontakte Norske Sjø Foreningsforsikring som tilbyr medlemsforeninger svært gunstige vilkår.

KNBF har pr. inneværende år ca. 38000 medlemmer på landsbasis.

Formannen og Generalsekretæren anbefalte at det innkalles til et medlemsmøte med KNBF, hvor f.eks. forsikringsordninger blir informert om.

Deretter ble det votert over medlemskap i KNBF og resultatet ble, Vedtatt mot 1 stemme

Endringer i vedtektene ble diskutert og fra salen ble det spurt om forslag til nytt formål § 2, for FaBåt medfører mere arbeid og om formålet ble vesentlig endret med det nye § 2.

Formannen opplyste om at vi opp gjennom årene har utvidet og endret formålet uten at det er formelt vedtatt på noe årsmøte, før nå.

Forslag til vedtektsendring ble enstemmig vedtatt.

Sak 7.  Valg av styret, valgkomité, revisor og komiteer.

Styret 2015 er som følger:

Tor Henrik Vestnes

Formann

John Wilson

Sekretær

Thor Egil Johansen

Kasserer

Leif T. Kongshaug

Vaktsjef

Erik Jakobsen

Havnesjef

Espen Solvik

Dugnadssjef

På valg i år 2016

Komiteer 2015 er som følger:

Per Arne Nordsveen

Dugnadsassistent

Nils Tvedt

Revisor

Ole Jørgen Roven

Valgkomité leder

Wiggo Larneng

Valgkomité

Dag Bjørnsen

Seilingskomité (leder)

Ole Roven

Seilingskomité

På valg i år 2016

Alle ble valgt med akklamasjon

Fagerstrand 28. mai 2015

John Wilson (sign.)

Referent

Per Arne Nordsveen (sign.)

B059

Knut M. Nielsen (sign.)

B031

Etter det formelle årsmøtet var avholdt foretok formann i Seilingskomiteen, Dag Bjørnsen, en oppsummering av fjorårets klubbseilaser og samtidig ble det vist en liten presentasjon på storskjerm. Det ble også informert litt om årets seilaser etc. 6 seilaser om våren og 6 seilaser på høsten. Resultatet av seilasene ble følgende:

1.     Per Søderlund, Bajazzo V

2.     Dag Bjørnsen, Siahgahay

3.     Rune Werner, Vita

Seilaspremiene ble delt ut av Seilingskomitéleder Dag Bjørnsen. Både Per Søderlund og Rune Werner var fraværende så deres premier vil bli overrakt på et senere tidspunkt.

Det ble foreslått at vi på nytt minner om forbudet mot å fiske i havnen og at vaktene informerer om dette når de treffer på folk som fisker annet sted enn fra moloen. Alle skilt som er satt opp henviser til at det er forbud mot å fiske i havnen.

Det ble foreslått at det blir sendt ut info om dette og at vi i tillegg minner om forbud mot å bade inne i havneanlegget.

Ellers ville Nils Tvedt presisere at Styret har nedlagt en kjempejobb og synes at Årsmøtet bekreftet dette. Årsmøtet tilsluttet seg dette med akklamasjon.