Innkalling til årsmøte for 2014 i klubbhuset på Fagerstrand

tirsdag 26. mai 2015 kl. 18.00

Styret oppfordrer alle medlemmer til å delta på Årsmøtet, som er Fagerstrand Båtforenings øverste beslutningsmyndighet. Vi ønsker at Årsmøtet skal være vårt eget forum for meningsutveksling, informasjon og god dialog mellom medlemmer, Styret og andre tillitsvalgte.

På grunn av begrenset plass i våre klubblokaler er vi nødt til å be om at alle som ønsker å delta melder seg på skriftlig innen nedenstående påmeldingsfrist. De som ikke har anledning til å delta ber vi la seg representere gjennom skriftlig fullmakt. Fullmakten kan gis til Styret, eller et annet stemmeberettiget medlem.

Frist for påmelding er mandag 18. mai 2015

Dagsorden:

1.      Konstituering.

2.      Årsmelding fra styret.

3.      Regnskap 2014, revisors beretning.

4.      Fastsettelse av kontingenter, gebyrer, dugnadsgodtgjørelse, andre godtgjørelser.

5.     Budsjett

6.     Forslag

7.     Valg

Velkommen

Til behandling:

1.            Konstituering. Valg av møteleder, referent, 2 medl. til å signere protokoll og tellekorps.

2.            Årsmelding fra styret.

Årsmelding 2014

Styret har i perioden bestått av:

Tor Henrik Vestnes

Formann

John Wilson

Sekretær

Thor Egil Johansen

Kasserer

Erik Jakobsen

Havnesjef

Leif T. Kongshaug

Vaktsjef

Espen Solvik

Dugnadssjef

Disse komiteene har hatt følgende medlemmer:

Per Arne Nordsveen

Dugnadskomité

Ole Jørgen Roven (Leder)

Valgkomité

Viggo Larneng

Valgkomité

Ole Jørgen Roven (Leder)

Seilingskomité

Dag Bjørnsen

Seilingskomité

Revisor:

Nils Tvedt

Revisor

Det er pr. 31/12-2014, 414 medlemmer.

Venteliste

Det er 4 medlemmer på ventelisten som venter på plasser med lange utriggere, til store båter.

MOLOprosjektet 2014

Ferdiggjørings arbeidene tok til igjen i sommer etter at vi mottok det gledelige budskapet om at straffesaken, som ble etablert som en konsekvens av at Nesodden kommune gikk til en grunnløs politi anmeldelse av Tor Henrik Vestnes og Espen Solvik, ble henlagt med den begrunnelse at det ikke hadde foregått noen form for ulovlig bygging, eller tiltak som representerte brudd på Forurensningsloven. Vi inngikk en avtale med vår entreprenør om at arbeidene skulle være sluttført innen utgangen av september. Dette ble dessverre ikke overholdt, og vi kunne derfor ikke ferdigstille moloen til det tidspunkt vi ønsket. Det gjenstår derfor enda en del arbeide som vi skal ha ferdig så snart som mulig når været tillater det. Imidlertid er alle sikringsarbeider avsluttet og vi valgte derfor å åpne moloen for allmenn ferdsel. Vi er glad for å konstatere at det er stor trafikk på moloen til alle døgnets tider, og vi er i ferd med å bevise at vår målsetning om at denne også skulle være et verdifullt område for glede, inspirasjon og trivsel, er i ferd med å bli en realitet allerede før vi har sendt inn søknad om ferdigattest.

Fyret ble satt på plass og montert 13.september, og det er montert i alt 18 lamper på moloen. I samarbeide med Kystverket er nå all nødvendig el-installasjon ferdig og godkjent. Torodden Fyr med posisjoner er nå lagt inn i alle offisielle kartverk og fyrlykten ble tent fredag 17. april 2015.

Styret er av den oppfatning at vi nå er i ferd med å ferdigstille et stort prosjekt som Fagerstrand Båtforening kan være stolt av.

HAVNEN 2014

Havna

Sesongen 2014 ble en veldig god sommer for oss alle. Yrende båtliv og mye folk i havna. Alt gikk rolig for seg og det var ingen store hendelser.  Vi fikk skiftet kabel ut på M. brygga, justert noen båtplasser, gjorde en del forfallende arbeid og fikk i gang 4 ungdommer med egne båter, fikk lære seg knuter og oppførsel i havna, noe som var vellykket. De kjørte faktisk bedre enn flere (les saktere). Jeg vil gjerne at flere husker at vi ikke skal ha stor hastighet i havna, maks 3 knop. Velkommen til sesongen 2015.

Erik

Havnesjef.

Årsoblat

Ordningen med årsoblater har fungert tilfredsstillende.

Fremleie

Det viser seg at de regler vi innførte for oppgradert ansiennitet for de som selger plassen sin, og opprettholder medlemskapet, har fungert helt etter forutsetningene. Flere medlemmer med tidligere båtplass som har solgt, men som i fjor ønsket å returnere, fikk tildelt ny plass etter kort tids venting. Det er derfor ingen grunn til å prøve å omgå foreningens regler på området gjennom kreative krumspring.

Vinterleie

35 medlemmer har hatt båten sin i vinterhavn.

Dusj / toalett

Styret hadde også i 2014 ansvaret for å administrere de kommunale dusj/vask/toaletter og det har fungert tilfredsstillende.

VINTEROPPLAG 2014/2015

Båtforeningens engasjement på Statoilområdet har blitt en suksess. Antall båter i opplag 2014/2015 er nå 163 båter, campingvogner og biler. Vi nærmer oss maksimalt antall båter i opplag. Medlemmene fikk tilbud om vinteropplag og det ble også annonsert i lokalpressen. I perioden 2014/2015 disponerer vi 3 plasthaller med plass til ca. 75 båter. I tillegg disponerer vi innendørs lageret til Statoil på ca. 900m². Alle haller har maksimal dekning. Innendørs lageret er også bortimot maksimalt utnyttet. Vi har vært skånet for innbrudd, tyveri og hærverk.

Nesodden Maritime har hatt ansvaret for motorkonservering etc. og har utført dette til alles tilfredshet. Dette er en viktig del av opplaget og det må fungere godt.

Leieavtalen med Fagerstrand Utvikling AS forventer vi fortsetter inntil de planlagte utbyggingsplaner blir realisert. Styret har en meget god dialog med Fagerstrand Utvikling AS og Statoil Fuel & Retail AS.

Dugnad 2014

Det var dugnad 12. april og 13. september i 2014. Av arbeid som er utført på dugnad dette året kan nevnes:

Vår:

Ryddet området for søppel/kvist, Fjernet gammelt tauverk på bryggene, og spylt disse, Ryddet Velferdsbygget og kjørt bort søppel.

Høst:

Flyttet Fyret på plass på moloen, Generell høstrydding av området.

Ertesuppe, bagetter og drikke på vårdugnaden, og drikke og bakervarer på høstdugnaden.

Dugnadsjefen takker for nok et år med fin dugnadsinnsats.

VAKT I HAVNEN 2014

Vaktsesongen 2014 startet med nattvakt 2. mai og ble avsluttet med nattvakt 7. oktober.

Heller ikke i 2014 har det vært meldt noen alvorlige hendelser i havnen og vi mener at døgnkontinuerlig vakthold gjennom hele sesongen er en viktig grunn til det.

I vaktprotokollen er notert de samme forholdene som tidligere; enkelte båter har mangelfull fortøyning, vann i båten og lignende. Dette er blitt rettet av vakten og/eller båteier er blitt varslet. Videre det er notert mangler ved lys på bryggene/lommelykt borte fra vaktbua, mangler med toalett/dusj/vaskemaskin og problemer med enkelte nøkkelkort. Også dette er blitt rettet på etterhvert. Nøkkelkort(ene) har fortsatt som tidligere vært borte fra vaktbua i perioder.

Det har også denne sesongen vært noen få tilfeller der vakten har misforstått når vedkommende skulle møte til vakt. Totalt ble 6 nattvakter og 1 dagvakt ikke gjennomført, men dette skyldes ikke kun endringen av vakttidene som ble gjort i 2011.

Uteblivelsen fra vakter er fordelt gjennom hele sesongen og den automatiske SMS-varslingen til den enkelte dagen før vakt, har fungert fint etter litt kluss i begynnelsen av mai. SMS-varslingen er ment som en ekstra påminnelse om vakten neste dag og den enkelte MÅ uavhengig av dette notere seg sine valgte vakter.

Det er viktig at medlemmene oppdaterer vaktsystemet ved endring av mobilnummer.

Et antall medlemmer var også i 2014 veldig sene til å velge sine vakter og noen måtte purres flere ganger før de fikk ordnet seg. Enkelte er gjengangere. Kanskje det burde innføres et purregebyr?

Totalt var det satt opp 474 vakter og 467 (98,5%) ble gjennomført. Stor takk og gratulasjon til alle som bidro til dette flotte resultatet.

For 2015 håper vi at frammøtet til vaktene blir like bra, da vi som tidligere nevnt mener det er sammenheng mellom vakt i havnen og ingen alvorlige hendelser/tyverier.

Det ville vært helt fantastisk om vi klarer å toppe 2014 med at alle gjennomfører sine vakter i 2015.

Vaktsjefen takker for nok et god vaktsesong.

3.      Regnskap 2014, revisors beretning, vedtak om anvendelse av overskudd eller dekning av tap.

Styrets forslag:

Kontingenter:

Medlemskontingent (alle)

Kr. 400,-

Innmeldingsgebyr (gjelder nye medlemmer på venteliste)

Kr. 1.000,-

Havnekontingent (faste båtplasser)

Kr. 2.100,-

Havnekontingent jolleplasser (gjelder ikke plassmedlem)

Kr. 650,-

Moloavgift faste båtplasser over 2,5m (deles i 2 innbet.)

Kr. 6.300,-

Moloavgift faste båtplasser inntil 2,5m (50%)

Kr. 3.150,-

Gebyrer:

Gebyr overdragelse/salg (kjøper betaler)

Kr. 1.500,-

Gebyr overdragelse/bytte internt. (Begge betaler)

Kr. 750,-

Gebyr overdragelse jolleplass

Kr. 350,-

Vaktgebyr ved uteblivelse av tildelt vakt

Gebyr for betaling av kontingenter etc. etter forfall, 20% av forfalt beløp

Fremleie:

Utleiegebyr (for behandling av forholdet)

Kr. 1.500,-

Depositum (betales tilbake dersom ingen skader)

Kr. 1.500,-

Fremleiepris 5 % av båtplassens fastsatte verdi + kr. 4.850,- som dekker havnekontingent, moloavgift, og utleiegebyr.

Eksempel 3m plass: kr. 7.775,- + kr. 1.500,- i depositum (Moloavgift kr. 1.250,- istedenfor kr. 6.300,- i eksemplet ovenfor)

Godtgjørelser:

Utgifts refusjon

Kr. 80.000,-

Sekretariat

Kr. 30.000,-

Dugnadsgodtgjørelse (alle) (maks 4t pr. medlem)

Pr. time Kr. 100,-

Vaktgodtgjørelse til reservevakter

Kr. 1.000,-

Diverse:

Foreningsvimpel (Nytt opplag gjelder fra 2015)

Kr. 100,-

Kr. 200,-

5.      Budsjett 2015

6.      Forslag til årets Årsmøte

1.    Andre gangs behandling av: Forslag fra Styret om endring av Vedtektenes §7, avsnitt 2 om, På ordinært Årsmøte skal disse sakene behandles:

Under punkt 5, Valg av styret, valgkomité, revisor og andre komiteer står det at vi skal velge Revisor og Varamann til denne.

Styret er av den oppfatning at det trengs ingen vararepresentant til Revisor og tar bort dette. Det har heller aldri blitt valgt en vararepresentant til Revisor hvilket etter styrets mening beviser at behovet ikke har vært tilstede.

I forbindelse med Valgkomité så står det i vedtektene at en skal være 1 avtroppende fra styret. NB! Denne bør tas bort. Den hadde en annen mening en gang i tiden.

Vedtektsendringer må vedtas på 2 påfølgende ordinære Årsmøter så dette forslaget blir tatt opp igjen til siste gangs behandling på årets Årsmøte for vedtak av disse endringene.

Nytt punkt 5:

Valg av styre, valgkomité, revisor og andre komiteer. Formann, sekretær, kasserer og tre styremedlemmer velges ved særskilt valg på ordinært årsmøte. Videre velges revisor, 2 representanter til valgkomité. Alle valg til styret gjelder for 2 år av gangen, dog slik at formann, kasserer og ett styremedlem velges det ene året, de øvrige det andre året. Revisor og valgkomité velges hvert år. Komiteer velges i henhold til vedtektenes § 8. Gjenvalg kan finne sted.

2.    Styrets forslag til medlemskap i KNBF og endring av Vedtektene

Styret foreslår at FaBåt melder seg inn i KNBF og styret foreslår følgende endringer i Vedtektene.

§ 2. Formål

Foreningens formål er å fremme det individuelle og samlete båtlivs interesser på vegne av medlemmene og allmennheten, derunder å

1)    Virke for etableringen av og forestå driften av fritidsbåthavner

2)    Virke for utbredelse av fritidsbåtlivet som rekreasjon og kystkultur

3)    Virke for utbredelse av kunnskap om sjøvett, sikkerhet, kystkultur og marint miljøvern, ivareta medlemmenes og allmennhetens interesser og rettigheter til bruk av skjærgården, sjøen og havet som rekreasjonsområde og til annen privat fritidsbasert utnyttelse

4)    Samarbeide med så vel andre private organisasjoner som med offentlige myndigheter til fremme av båtlivets og båtfolkets interesser.

Foreningens formål er ikke-økonomisk og eventuelle overskudd på økonomiske aktiviteter kan i den utstrekning det ikke avsettes til fremtidig oppfyllelse av foreningens formål, kun disponeres utenfor foreningen til tilsvarende formål.

§ 4. Medlemskap

Endre båtplasseier til medlem med båtplass. I punkt c. ta bort Norsk Tankanlæg AS (Norol, Statoil og Lågøya Vel)

§ 5. Medlemmenes plikter

I punkt e. endre båtplasseier til medlem med båtplass.

§ 7. Årsmøte

Endre båtplasseiere til medlemmer med båtplass.

§ 9. Endringer i vedtektene

Slette fra der det begynner med; Medlem som ønsker etc. (Unødig gjentakelse.)

§ 10. Foreningens oppløsning

Forslag til ny § 10:

Oppløsning av foreningen kan kun skje ved vedtak på ordinært årsmøte etter at saken har vært utsendt til medlemmene med innkallingen.  Vedtaket om oppløsning må ha ¾ flertall.  Reversering av oppløsningsbeslutning krever simpelt flertall.

Ved oppløsning skal det velges et avviklingsstyre etter vedtektenes bestemmelser om styre, med ansvar for foreningens anliggender frem til endelig avvikling finner sted, derunder for den praktiske likvidasjon av foreningen.  Vedtektenes øvrige bestemmelser får også tilsvarende anvendelse under avviklingen.

Ved oppløsning og likvidasjon av FaBåt skal eventuelle restverdier, etter tilbakebetaling av alle kreditorer, inklusive medlemmer med båtplass, tilføres samme eller lignende formål etter nærmere bestemmelser. Innskudd i forbindelse med medlem med båtplass skal tilbakebetales før realisering av likvidasjon.

§ 11. Tilslutning til Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF)

1.     Årsmøtet bestemmer til enhver tid tilslutning til KNBF. Så lenge FaBåt er tilsluttet KNBF skal Forbundets vedtekter følges i saker som angår forholdet mellom Fabåt og Forbundet.

2.     Styret utpeker utsending til KNBF sitt årsmøte i regionen. Denne skal være en fra det sittende styre.

3.     Styret velger FaBåt’s utsendinger til Båttinget.

§ 12. Tvister/verneting

Endre Ytre Follo til Follo tingrett

Tidligere § 11 slettes fra Vedtektene og innlemmes i nytt oppdatert Havnereglement.

Tidligere § 12 og 13 slettes fra Vedtektene og innlemmes i nye oppdaterte leiekontrakter.

7.   Valg av styret, valgkomité, revisor og komiteer.

På valg er: Formann, Kasserer, Havnesjef, Revisor og Valgkomité med 2 medlemmer samt seilingskomité med 2 medlemmer.

Fagerstrand 1. mai 2015